Generation W(h)at?

GENERATION W(H)AT?

 

Generation What is een interactief programma geproduceerd door France Télévisions, Upian en Yami 2, in partnership met EBU en 14 Europese omroepen. Het is een voortzetting van Génération Quoi, een grootschalige enquête die in 2013 in Frankrijk werd gehouden om het actuele portret te schetsen van de generatie 18 tot 34-jarigen. Nu hebben 12 landen de handen in elkaar geslagen om er een echt Europees event van te maken: Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België, Spanje, Italië, Ierland, Luxemburg, Nederland, Wales (UK), Griekenland en de Tsjechische Republiek.

 

Het programma bestaat uit drie delen:

 

● Een uitgebreide online vragenlijst die in de deelnemende landen beschikbaar is en opgesteld werd met de hulp van sociologen. De bedoeling van deze enquête is te peilen naar de ambities, hoop en angsten van deze generatie.

 

● 21 portretten met getuigenissen van Belgische jongeren, die de vragen beantwoorden voor een camera. Deze video’s worden gekoppeld aan infographics met de data die al zijn verzameld via de enquête. Je kunt dit bekijken in real time.

 

● 21 themaportretten van Europese jongeren, samengesteld uit de getuigenissen van de jongeren uit alle deelnemende landen die werden geïnterviewd. De data die verzameld werden zijn in real time te bekijken via infographics die de antwoorden in Europa land per land in kaart brengen. Zo kun je je antwoorden ook steeds vergelijken met die van andere jongeren in Europa.

 

Zijn mijn antwoorden vertrouwelijk?

 

Absoluut. Ten eerste vragen we je naam niet. Informatie over leeftijd, geslacht, verblijfplaats en details over je opleiding of werksituatie hebben we enkel nodig voor statistische doeleinden. Zo kunnen we nog beter het portret tekenen van een hele generatie, en bijvoorbeeld zien wat het percentage studenten in België is dat moet werken om te kunnen studeren. Of hoeveel werkenden jonger dan 23 zich ondergewaardeerd voelen in hun job..

 

De profielgegevens die verzameld worden wanneer je de voorbereidende vragen invult, worden apart bijgehouden en op geen enkele manier verbonden met elementen die je zouden kunnen identificeren – en als je je wil registreren via ons e-mailadres, wordt dit enkel verbonden met je antwoorden om je toe te laten ze te vinden en verder te gaan.

 

Tenslotte wordt geen enkele informatie of antwoorden die je op deze website achterlaat, gecommuniceerd naar derden, en niets zal openbaar worden gemaakt, behalve in de vorm van resultaten van de enquête. 

Hoe zit het portret in elkaar?

 

Om het portret te kunnen maken van de 18-34 generatie, hebben we gekozen voor een driedelige aanpak:

  • Kwantitatief, gebaseerd op de resultaten van de enquête
  • Kwalitatief, met videodocumentaires
  • Vergelijkend, gebaseerd op het Europese aspect van het project, met video’s en een interactieve kaart.

 

1) Enquêteresultaten:

 

Alle antwoorden die deelnemers geven op de 149 enquêtevragen worden bijgehouden en zijn zichtbaar in real time. M.a.w. het aantal antwoorden op een bepaalde vraag (en dus de resultaten) kan variëren naargelang het moment waarop het portret bekeken wordt. Denk er wel aan dat de cijfers die verzameld worden ruwe resultaten zijn; ze zijn niet statistisch gewogen om deelnemers en antwoorden representatief in te delen op basis van de bevolking van de deelnemende landen.

 

Een concreet voorbeeld: als de antwoorden op de vraag “Ben je optimistisch over je toekomst” verdeeld zijn tussen 78% Ja en 22% Neen, betekent dit gewoon dat uit de 3.122 mensen die tot dan toe de vraag beantwoord hebben, 2.435 “Ja” geantwoord hebben en 687 “Neen”. Die percentages houden geen rekening met het aantal mensen dat deze vraag heeft overgeslagen (door op ‘Volgende vraag’ te klikken), noch met leeftijd, gender, woonplaats, of socio-professionele categorie van de deelnemers, zoals dit normaal het geval zou zijn bij een enquête van een onderzoeksinstituut.

 

Daarom is het volledig incorrect om te stellen dat “78% van de Europeanen” of “78% van de jongeren” optimistisch is over hun toekomst. Er zijn echter wel filters aanwezig om de resultaten te verfijnen volgens bepaalde criteria, en zo trends in de antwoorden zichtbaar te maken.

 

Je kan alle antwoorden uit Vlaanderen hier en Europa hier zien.

 

2) Videodocumentaires

 

We hebben de enquêtevragen in 21 thema’s ingedeeld, van reacties op de economische crisis tot liefde en seks, van relatie met je ouders tot ongelijkheid.

 

Bij elk thema hoort een video waarin Vlaamse jongeren antwoorden geven op dezelfde vragen als de internetgebruikers. Je ziet hun reacties, twijfel en overtuiging. Naast de video’s tonen we de percentages die uit de enquête voortkomen. En als je geregistreerd bent met je e-mail adres, kun je via een dynamische playback van jouw antwoorden, jezelf vergelijken met de antwoordpercentages.

 

Vermits sommige vragen anders geformuleerd werden na de opnames van de video’s, kan het zijn dat af en toe de jongeren in de video de vraag anders stellen dan ze op de website staat, bv. gendergelijkheid ipv gelijkheid tussen mannen en vrouwen.

 

Naast het portret van de Vlaamse jongeren kun je in de “Europa” tab ook een compilatie zien van alle Europese modules, ook in de vorm van 21 video’s over dezelfde thema’s als het Vlaamse portret. Daar zie je ook onze Waalse landgenoten antwoord geven.

 

In dit deel van de website kun je jezelf niet alleen vergelijken met heel je land maar ook met alle landen die meedoen aan het onderzoek.

Je kan hier alle video’s bekijken voor Vlaanderen en hier voor alle deelnemende landen.

 

3) Definieer de 18-34 generatie in één woord.

 

 

Om het portret compleet te maken, vroegen we aan de internetgebruikers die aan de enquête hebben meegedaan om hun generatie op een andere manier te definiëren dan “Generatie Y”. Iedereen is vrij om zijn eigen definitie te geven, zolang als het niet meer is dan 25 karakters.

Je kan alle suggesties hier vinden.

 

Vragen, opmerkingen?

Contacteer ons: Generation-what@vrt.be